Lai nodrošinātu šīs vietnes pilnu funkcionalitāti, nepieciešams izmantot sīkdatnes. Lūdzam aktivizēt sīkdatņu apstrādi un atsvaidzināt savu pārlūkprogrammu. Pēc pārlūkprogrammas atsvaidzināšanas tiks parādīts sīkdatņu pārvaldīšanas dialogs.

Šajā interneta vietnē tiek izmantotas sīkdatnes, kas ļauj paaugstināt vietnes funkcionalitāti un lietošanas komfortu, kā arī nodrošina statistiskās informācijas apstrādi. Jūs jebkurā laikā varat izmainīt sīkdatņu iestādījumus, noklikšķinot uz pozīcijas „Izmainīt iestādījumus“. Ja piekrītat šādai sīkdatņu izmantošanai, noklikšķiniet uz pozīcijas „Jā, es piekrītu“. Mūsu privātuma politika

 

Bosch Dubaijā

This Flash Video Player requires the Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Kā darbojas tehnika

„Mūs dēvē par „sauso doku pasauli”, un tieši tas mums arī bija prātā,” par uzņēmuma attīstības plāniem un kuģu pacelšanas iekārtām paskaidrojumus sniedz Dubaijas kuģu būvētavas vadītājs Hameds Bin Lahejs…

„Es domāju, ka pašreizējā tendence ir neatgriezeniska” – intervija ar Vācijas ģenerālkonsulu Dubaijā par pašreizējo ekonomikas straujo uzplaukumu emirātos…

Dubaijā Bosch Rexroth speciālisti daudzas metriskās tonnas smagus kuģus no Persijas līča izceļ ar mata precizitāti – un tas tiek veikts vissarežģītākajos apstākļos. Specializētās tehnoloģijas nodrošina aizsardzību pret smiltīm, jūras ūdeni un augstu gaisa mitrumu, jo augstās precizitātes piedziņas mehānismi izvieto kuģus starp vairāk nekā 40 pietauvošanas vietām. Turpiniet lasīt, lai uzzinātu visu par šo okeāna gigantu sauszemes ceļojumu ultramodernajā Emirātu ostā…

Kuģu pacelšana saules tveicē


Dubaija. Pēteris Balemanss cenšas atrast 6000 metriskās tonnas smagu kuģi, lai tikai uz brīdi to aizņemtos, bet, neraugoties uz pūliņiem, viņa meklējumi līdz šim bijuši nesekmīgi. Viņš dienām ir veicis tālruņa zvanus, lai atrisinātu šo jautājumu, bet „šķiet, ka jebkas, kas ir spējīgs peldēt, no ostas ir izbraucis”. Tam nevajadzētu būt nekam pārsteidzošam jūras ostā, kas pēdējā laikā atgādina būvlaukumu. Kā runā, ceturtā daļa no pasaules celtņiem strādā šeit. Lai paplašinātu valsts aptuveni 70 kilometrus garo piekrastes līniju, pašlaik tiek veikti lieli zemes darbi. Kur vēl, ja ne Dubaijā?

Un Balemanss, Bosch Rexroth inženieris no Nīderlandes, atrodoties šīs Persijas līča metropoles, kas ir vairāk nekā miljona cilvēku mājvieta, centrā, mēģina panākt, lai transporta plūsmas troksnī tiktu sadzirdēts. Telefonsarunā viņš varonīgi cenšas partnerim izskaidrot, ka steidzami vēlas aizņemties jebkāda izmēra vai formas kuģi tikai uz dažām dienām.

Nedaudz tālāk, uz mākslīgi izveidotas pussalas, Balemansa kolēģis un tautietis Franss van der Krabens putekļainā būvlaukuma birojā pēta kādus rasējumus. Uz durvīm plāksnīte „Rexroth. Bosch grupa”. Dūcošais, klabošais, ar līmlenti sastiprinātais gaisa kondicionētājs braši cīnās pret pieaugošo visaptverošo karstumu pat ziemā. Telpas stūrī kaudzē krājas tukšas ūdens pudeles un pa nobružātās grīdas platajām spraugām tiek iepūsti smalkie smilšu graudi. No ārpuses iespiežas veseru dunoņa un zāģu šņirkstēšana, bet dobjie būkšķi, kas rodas tēraudam atsitoties pret tēraudu, ir dzirdami iztālēm.

Franss van der Krabens – iededzis, draudzīgs, ar ciešu rokasspiedienu, kas, acīmredzot, saglabājies no laika, kad viņš strādāja tirdzniecības flotē, – jau sen ir pieradis pie trokšņa. Trokšņa avots ir tikai dažu soļu attālumā: divpadsmit okeāna kuģi, akurāti izkārtoti uz metāla platformām; tos izgaismo metināšanas degļi un dzidri zilajās debesīs lidojošās dzirksteles. Balemanss, van der Krabens un daudzi citi Bosch Rexroth līdzstrādnieki ir smagi strādājuši, lai novietotu šos kuģus uz cietzemes, kur tos var droši remontēt.

Holandiešu speciālistiem bija nepieciešams tikai pusgads, lai uzbūvētu reģionā lielāko kuģu pacelšanas iekārtu vissarežģītākajos apstākļos. „Vasarā temperatūra sasniedz 50 °C,” paskaidro tirdzniecības menedžeris Hanss van Herverdens, „un tas ir īsts pārbaudījums gan cilvēkiem, gan materiāliem.” Bija nepieciešamas īpašas konstrukcijas, kas pasargātu jutīgās tehnoloģijas no karstuma, smiltīm, sāļūdens un mitruma.

Bet viņus pūles ir atmaksājušās: „Mums šī iekārta stratēģiski ir ļoti nozīmīga – tas ir nevainojams atskaites projekts.” Van Herverdens stāv uz četrstāvu vadības torņa jumta, veroties pāri milzīgam, smilšainam betona laukam, ko krustu šķērsu klāj sliežu ceļi. Tas ir plašums, kurā pat vislielākie ceļamkrāni izskatās pēc miniatūriem modeļiem.

Viņš veras uz vienu no pasaulē lielākajiem būvlaukumiem, kas mērāms aptuveni divu kvadrātkilometru platībā. Bija nepieciešami 32 miljoni kubikmetru smilšu un, kā liktenis bija lēmis, aptuveni tūkstoš un viena nakts, t. i., nedaudz mazāk par trim gadiem, lai Persijas līča siltos ūdeņus pārveidotu par Dubaijas Meritaimsitiju. Drīzumā aptuveni 100 tūkstoši cilvēku dzīvos un strādās šajā „jūrniecības meistarības unikālajā skatlogā, kas simbolizē neticamu uzņēmējdarbības un jūras vienotību,” saka Naufals Aldžorani, projekta mārketinga vadītājs. Kuģu pacelšanas iekārta ir izvietota viena betona līča krastā. To veido sliežu sistēma ar diviem lieliem kuģu pacēlājiem, viens ir 90 m garš, otrs – 130 m.

„Kad mēs iesniedzām līguma piedāvājumu, šeit bija tikai ūdens – sauszeme vēl nebija izveidota,” atceras van Herverdens. Taču pirms diviem gadiem bija pilnīgi skaidrs, ka viņš šeit stāvēs, ar gandarījuma sajūtu vērojot pabeigto projektu. Galu galā Apvienoto Arābu Emirātu klientiem bez Bosch Rexroth piedāvājuma bija apsverami arī citi.

Nākamajā daļā uzziniet, kā Bosch Rexroth izmantoja prasmju un pacietības apvienojumu, lai saņemtu nozīmīgo līgumu, kā atpūsties slēpošanas nogāzē spēcīgā tuksneša saulē, un atklājiet, vai Pēteris Balemanss sameklēja to kuģi…

„Tas ir apbrīnojami, cik ātri šeit viss notiek"

Hansam van Herverdenam ir bijušas neskaitāmas iespējas uzzināt, kas tieši ir nepieciešams, lai veiksmīgi vadītu uzņēmējdarbību Arābijas pussalā. Viņš ir Bosch Rexroth inženieris, kas atbildīgs par uzņēmuma kuģu pacelšanas tehnoloģiju mārketingu. Viņš paskaidro: „Šeit uzņēmējdarbības galvenais balsts ir uzticēšanās. Liels uzsvars tiek likts uz atvērtu un godīgu komunikāciju un domāšanu ilgtermiņā.” Viņš kopā ar kolēģi Pēteri Balemansu ceļoja šurp un turp starp savu bāzi un kuģu būvētavu Jadaf Dubaijā, lai vestu sarunas ar uzņēmuma indiešu advokātiem un arābu menedžeriem par kuģu pacelšanas iekārtas celtniecību.

„Tas, protams, nebija vienkārši,” atceras Pēteris Balemanss. „Jadaf sākotnēji deva priekšroku konkurentu piedāvājumam.” Lai reklamētu savu piedāvājumu, Bosch Rexroth komanda uzaicināja rīkotājdirektoru Hamidu Bin Laheju apskatīt Skotijā uzstādīto kuģu pacēlāju un pieaicināja Lloyd reģistru grupu apstiprināt sava piedāvājuma tehnisko pārākumu – un rezultātā saņēma līgumu abu kuģu pacelšanas iekārtu būvniecībai. Arī Bin Lahejs jūtas iespaidots: „Mēs varam no ūdens izcelt kuģus, kas sver līdz pat 6000 metriskajām tonnām, un turpināt tos transportēt pa zemi. Šis skaitlis divreiz pārsniedz iepriekšējo.”

„Mazākā platforma, kas paredzēta kuģiem līdz 3000 metriskajām tonnām, darbojas jau kopš 2006. gada beigām, bet lielākajai drīzumā tiks veiktas pēdējās pārbaudes. Tieši šī iemesla dēļ Balemanss pašlaik brauc taksometrā un zvana, cenšoties atrast piemērotu kuģi.

Viņam pilnīgi noteikti ir pietiekami daudz laika, jo satiksme pa Dubaiju virzās tikpat ātri kā noguris kamielis tuksnesī. Tikai 2006. gadā vien šeit tika reģistrēts vairāk nekā 210 tūkstoši automašīnu (ar taurēm!), bet pazemes sistēma vēl arvien tiek būvēta. Taču atgriezīsimies taksometrā: „Dzinējs darbojas 24 stundas diennaktī,” stāsta Anands Šankars. „Es strādāju no pieciem rītā līdz pieciem pēcpusdienā, pēc tam stūri pārņem mans kolēģis.” Un Šankars atgriežas savā mazajā dzīvoklītī. No Indijas dienvidiem nākušais taksists Dubaijā dzīvo jau divus gadus un kopš ierašanās brīža ir strādājis katru dienu. Būdams ārzemnieks un vīrietis, viņš ir daļa no milzīgās, gandrīz 1,5 miljonus lielās iedzīvotāju grupas – tikai katrs piektais Dubaijas iedzīvotājs ir Apvienoto Arābu Emirātu pilsonis, un sievietes ir tikai aptuveni viena ceturtā daļa no pilsētas iedzīvotāju kopskaita.

Izņemot satiksmi, dzīves temps Dubaijā ir elpu aizraujošs. Kā paskaidro Balemanss, „tas ir apbrīnojami, cik ātri šeit viss notiek. Šķiet, ka tiek radīts jauns pasaules centrs.” Tā ir taisnība – tur ir pasaulē augstākās ēkas, krāšņākās viesnīcas un kilometriem garā mākslīgā Palma sala, kas ir mājvieta tūkstošiem villu. Attīstības ātrums ir nesalīdzināms.

Naufals Aldžorani, Meritaimsitijas sirsnīgais sabiedrisko attiecību vadītājs, skaidro Persijas līča attīstības iemeslus: „Cilvēki, kuru pārziņā ir naftas bizness, ātri vien saprata, ka šie ienākumi nebūs mūžīgi, tāpēc viņi pieņēma saprātīgu lēmumu – naudu investēt, nevis tērēt.” Dubaijas ekonomisko attīstību vēl joprojām nosaka naftas biznesa nauda, bet, kā norāda Vācijas ģenerālkonsuls Dubaijā Johans Ādolfs Kohauzs, tā nav paša emirāta nauda: „Liela daļa investīciju nāk no Abū Dabī un kaimiņvalstīm.” Paša reģiona naftas īpatsvars tiek novērtēts tikai piecu procentu apmērā no ekonomiskā ražīguma.

Lai kāda arī būtu proporcija, nešķiet, ka naudai vai milzīgajai spējai piepildīt savas vēlmes Emirātos būtu jel kādas robežas. Pilsētas nomalēs, kur parasti bija vērojama tuksnesīga ainava, satiksme izņēmuma kārtā traucas pa divpadsmit joslu Šeikzajeda šosejas dziļajām debesskrāpju ielejām un garām neskaitāmajiem tirdzniecības centriem. Tieši Emirātu tirdzniecības centrā Hanss van Herverdens dažreiz ieradās atpūsties mēnešiem ilgo nogurdinošo sarunu laikā. Bet, tur atrodoties, viņš nenodevās ilgstošiem iepirkumiem ar smagām somām. „Karstums ārpusē ir gandrīz neizturams, bet iekšā es varu izvēlēties vienu no piecām trasēm mīnus divu grādu temperatūrā – tas ir ārprāts,” joko Herverdens. Šis tirdzniecības centrs ir mājvieta pasaulē lielākajam iekštelpās izvietotajam slēpošanas kūrortam – sniega sporta entuziasti un tuksneša nogurdinātie var baudīt 22 tūkstošus kvadrātmetru sniega ar augstuma starpību līdz pat 60 metriem, protams, ar krēslu pacēlājiem.

Dubaijas izpratne par rekordiem un pārākumu, Aldžorani vārdiem runājot, „Mums vienmēr visu vajag nedaudz vairāk”, van Herverdenam un Balemansam bija noderīgs kaulēšanās līdzeklis pārrunās. „Toreiz mēs teicām, ka Dubaijā viss ir moderns, un ir tikai loģiski, ka arī kuģu pacelšanas iekārtai ir jābūt tādai.” Un tagad lielās platformas testi parādīs, vai klients nav kļūdījies, uzticoties Bosch Rexroth speciālistiem visos svarīgākajos jautājumos.

Nākamajā daļā uzziniet, vai sistēma tiks sertificēta, kāda nozīme ir milimetra desmitdaļai un kas saista 21 Airbus A380 ar kuģu pacelšanas tehnoloģiju…

Fantāzijas lidojums nākotnes emirātos

Anands Šankars savā toijotas markas taksometrā ietur kursu uz Meritaimsitiju, izlaužas cauri Dubaijas vecpilsētas dzīvajai satiksmei kājāmgājēja ātrumā – garām indietēm spilgtos sari, tradicionāli nevainojami baltā tērptiem arābiem, no galvas līdz papēžiem melnos talāros tērptām sievietēm un tirgotājiem no Pakistānas, kas ģērbti svārkos līdz potītēm. Bosch Rexroth inženieris Pēteris Balemanss sēž aizmugurējā sēdeklī, vērdamies uz neskaitāmajiem mazajiem veikaliņiem un preču reklāmām angļu, arābu, urdu, tamilu, hindi un laiku pa laikam ķīniešu vai krievu valodā.

Pēkšņi iezvanās Balemansa tālrunis, un viņš vairs nepievērš uzmanību garāmslīdošajiem garšvielu un audumu stendiem un plakātiem, kas reklamē dzīvokļus „Borisa Bekera biznesa tornī”. Zvana Jadaf kuģu būvētavas darbinieks, lai paziņotu, ka viņam beidzot ir izdevies dabūt divus kuģus, kuri, lai gan nesver pilnas 6000 metriskās tonnas, tomēr ir pietiekami smagi, lai izpildītu Lloyd izvirzītās sertifikācijas prasības. Kā alternatīvu viņi būtu varējuši izmantot 21 Airbus A 380 tipa lidmašīnu (tikai kā salīdzinājumu), kas arī kopumā sver aptuveni 6000 metriskās tonnas…

Pie ieejas Meritaimsitijā, pirms automašīna turpina virzīties pa putekļainā būvlaukuma ceļu jūkli uz milzīgo teritoriju, kas paredzēta kuģu pacelšanas iekārtai, indiešu sargs pārbauda Balemansa dokumentus. Pie mazākās kuģu pacelšanas iekārtas pašlaik piestāj liellaiva – zem ūdens virsmas gaida platforma, uz kuras atrodas metāla transportēšanas lafete uz sliedēm. Tad, pēc taustiņa piespiešanas vadības tornī, klusi darbu uzsāk servomotori, atskan brīdinājuma signāls, un 14 vinčas lēni izceļ tērauda rāmi, platformu un kuģi no ūdens ar ātrumu 30 centimetri minūtē. Jo augstāk paceļas kuģis, jo mazāki šķiet cilvēki pie pacelšanas iekārtas.

Vinču konstrukcija paredz ne vairāk kā 375 metriskās tonnas svara uz katru vinču; drošības nolūkā sistēma ir aprīkota ar divām bremzēm: vienas ir motorā, bet otras – tieši uz vinčas. Piedziņu virza prasmīgi konstruēta vadības sistēma: „Maksimālā divu vinču atšķirība ir mazāka par milimetra desmito daļu,” paskaidro Hanss van Herverdens. „Šī precizitāte ir svarīga, jo tā neļauj kuģiem izslīdēt.” Visaugstākā precizitāte nepieciešama milzīgo slodžu dēļ – lielākā no abām platformām pati sver 1200 metriskās tonnas.

Pēc dažām dienām, kā solīts, ierodas abas liellaivas. Abi kuģi iestūrē lielākajā kuģu pacēlājā un tiek pietauvoti, pirms Bosch Rexroth inženieris Raimonds van Bēks pirmo reizi piespiež 6000 tonnu smagās sistēmas pacelšanas taustiņu. Viss darbojas precīzi kā pulkstenis, un iekārta tiek sertificēta.

Tagad ārkārtīgi masīvās liellaivas smagi dārdot pa sliežu ceļu sistēmu tiek nogādātas uz sauszemi, lai pievienotos divpadsmit milzīgajiem kuģiem, kas katrs savā novietnē jau tiek remontēti.

Pie apvāršņa tālumā aiz kuģu būvētavas Dubaijas debesskrāpji šķiet ietinamies dūmakā, Burj Dubai aizēnoti, kas, pat vēl nepabeigta, jau ir augstākā celtne pasaulē. Pēc pabeigšanas tā sliesies 800 metru augstumā. Lai ķertos pie jauniem projektiem, Bosch Rexroth speciālisti jau kārto mantas, gatavojoties pamest šo pasaules daļu, kas ar saviem pasakainajiem celtniecības projektiem un pārdrošajām futūristiskajām fantāzijām nākotnei izvirza jaunus standartus. Taču aiz sevis viņi te nebūt neatstāj fantāziju, bet gan modernu kuģu pacelšanas iekārtu…