Pāriet uz galveno saturu
Bosch Latvijā
Korporatīvā vēsture

Globālie soļi, 1906.–1925. gads

Bosch pārdošanas birojs ASV, Ņujorkā, ap 1908. gadu.

Pirmais pasaules karš pārtrauca jaunā uzņēmuma straujo pasaules mēroga izaugsmi, unBosch nācās mainīties un ieviest jauninājumus, lai tiktu galā ar kara radītajām sekām.

Attēls ar Bosch Ņujorkas rūpnīcas adreses zīmogu, datētu 1947. gadā.

Šķērsojot okeānu — darbības sākšana ASV

Tas viss sākās ar magneto aizdedzes sistēmu reklāmu ASV laikrakstos, kas 1906. gadā nodrošināja Bosch pasūtījumu miljoniem dolāru vērtībā un divu gadu laikā divkāršoja pārdošanas rādītājus. Uzņēmējdarbība Amerikas Savienotajās Valstīs bija tik veiksmīga, ka 1912. gadā Bosch sāka ražot šo veiksmes izstrādājumu savā rūpnīcā Springfīldā, Masačūsetsā.

Bosch magneto aizdedzes sistēma beidzot ir sasniegusi arī Amerikas Savienotajās Valstīs. Tieši ar šo 1906. gada reklāmu aizsākās Bosch komerciālie panākumi.
Bosch magneto aizdedzes sistēma beidzot ir sasniegusi arī Amerikas Savienotajās Valstīs. Tieši ar šo 1906. gada reklāmu aizsākās Bosch komerciālie panākumi.
Bosch pārdošanas birojs ASV, Ņujorkā, ap 1908. gadu. Papildus esošajai filiālei Čikāgā vēl divas tika izveidotas Sanfrancisko 1909. gadā un Detroitā 1910. gadā.
Bosch pārdošanas birojs ASV, Ņujorkā, ap 1908. gadu. Papildus esošajai filiālei Čikāgā vēl divas tika izveidotas Sanfrancisko 1909. gadā un Detroitā 1910. gadā.
/

88 procenti — globalizācijas rezultāts

Līdz aptuveni 1910. gadam Bosch bija atvēris pārstāvniecības visos kontinentos. Apvienotajā Karalistē vairāk nekā 90 procenti automašīnu bija aprīkoti ar Bosch magneto aizdedzes sistēmām.
Līdz aptuveni 1910. gadam Bosch bija atvēris pārstāvniecības visos kontinentos. Apvienotajā Karalistē vairāk nekā 90 procenti automašīnu bija aprīkoti ar Bosch magneto aizdedzes sistēmām.

Līdzīgi kā Amerikas Savienotajās Valstīs Bosch sāka meklēt citus tirgus visā pasaulē. Atverot pārdošanas biroju Dienvidāfrikā 1906. gadā, Austrālijā - 1907. gadā, Argentīnā - 1908. gadā, Ķīnā - 1909. gadā un Japānā - 1911. gadā, Bosch pārstāvniecību tīkls aptvēra visus kontinentus. 1913. gadā uzņēmējdarbība ārpus Vācijas sasniedza 88% no uzņēmuma pārdošanas apjoma.

Jauni izstrādājumi — apgaismojums, ģeneratori un starteri

Automašīnām kļūstot par ikdienas parādību uz ceļiem un līdz ar braukšanas ātruma palielināšanos rodoties nepieciešamībai pēc lielākas drošības, Bosch uzsāka jaunu izstrādājumu ražošanu 1913. un 1914. gadā. Papildus Bosch "gaismas ķermeņiem" - elektriskā apgaismojuma sistēmai, ko veidoja lukturi, ģenerators, regulēšanas ierīce un akumulators -, kas nodrošināja drošu braukšanu nakts laikā, jaunie starteri veicināja lielāku uzticamību.

Delaunay-Belleville, automobilis, kas piederēja Krievijas pēdējam caram, bija aprīkots ar Bpsch ražotu apgaismojuma un aizdedzes sistēmu un elektrisko starteri.
Delaunay-Belleville, automobilis, kas piederēja Krievijas pēdējam caram, bija aprīkots ar Bpsch ražotu apgaismojuma un aizdedzes sistēmu un elektrisko starteri.
Bosch automašīnu apgaismojuma sistēma automašīnā Mercedes 10/25 HP ar ģeneratoru, lukturiem un regulēšanas ierīci (ap 1913. gadu).
Bosch automašīnu apgaismojuma sistēma automašīnā Mercedes 10/25 HP ar ģeneratoru, lukturiem un regulēšanas ierīci (ap 1913. gadu).
/
Zīmējumā attēloti Pirmā pasaules kara laika vācu karavīri

Katastrofa — Pirmais pasaules karš

1914. gadā sākoties karam, Bosch nekavējoties ierīkoja slimnīcu jaunajā zālē, kas sākotnēji bija paredzēta priekšējo lukturu izgatavošanai.
1914. gadā sākoties karam, Bosch nekavējoties ierīkoja slimnīcu jaunajā zālē, kas sākotnēji bija paredzēta priekšējo lukturu izgatavošanai.

Līdz ar Pirmā pasaules kara sākumu 1914. gadā darbs ar ārējiem tirgiem apstājās, pētījumi un attīstība tika pārtraukta, un rūpnīcas tika pārkārtotas militāro ražotu militāro preču ražošanai. Magneto aizdedžu vietā sāka ražot granātu detonatorus. Aptuveni puse no darbaspēka tika iesaukta militārajā dienestā, un tā vietā stājās sievietes. 453 darbinieki no dienestā iesauktajiem nepārnāca mājās no kara.

Bosch logotips

Jaunā logotipa uzmetums (1918. gads)

Jaunā preču zīme visā pasaulē

Tirdzniecības biroji un preču zīmes tika konfiscētas Pirmajā pasaules karā. Tomēr izpirktais Bosch uzņēmums Amerikas Savienotajās Valstīs turpināja izmantot plaši pazīstamās Bosch preču zīmes reklāmai. Neskaidrību novēršanai galvenais inženieris Gottlobs Honolds 1918. gadā ātri izstrādāja jaunu preču zīmi ar enkura loku, kas ir nedalāmi saistīts ar Bosch līdz pat šai dienai.

Foto: Jaunā logotipa uzmetums (1918. gads)

Jauns sākums - par spīti visam

Pēc kara beigām 1917. gadā pārdēvētā akciju sabiedrība Robert Bosch AG saskārās ar milzīgiem izaicinājumiem. Atgriešanos pasaules tirgū kavēja konkurence, bet uzņēmuma patenti bija atsaukti. Tōmēr uzņēmums nepadevās. Vecie kontakti tika atjaunoti, un tika atvērti jauni tirgi. Tajā pašā laikā uzņēmums koncentrējas uz pamatprasmēm - tiekšanos pēc inovācijām.

Divdesmitajos gados apgaismojuma ierīču ražošanas rūpnīcā Feijerbahā vieglās rūpnīcā testēšana tika veikta ar pilnu jaudu, lai ātri panāktu kara dēļ iekavēto tehnisko attīstību.
Divdesmitajos gados apgaismojuma ierīču ražošanas rūpnīcā Feijerbahā vieglās rūpnīcā testēšana tika veikta ar pilnu jaudu, lai ātri panāktu kara dēļ iekavēto tehnisko attīstību.
Kopā ar savu ilggadējo Zviedrijas partneri Fritz Egnell Bosch 1921. gadā Zviedrijā nodibināja uzņēmumu AB, lai tirgotu Bosch izstrādājumus Skandināvijā.
Kopā ar savu ilggadējo Zviedrijas partneri Fritz Egnell Bosch 1921. gadā Zviedrijā nodibināja uzņēmumu AB, lai tirgotu Bosch izstrādājumus Skandināvijā.
/

Automašīnu jaunie vaibsti — stiklu tīrītāji un signāltaure

Kara laikā pārtrauktā darbība tika atjaunota. Drošība daudz intensīvākas satiksmes apstākļos nu bija kļuvusi par Bosch pētnieku un izstrādātāju virzītājspēku. Līdz 1926. gadam uzņēmuma izstrādājumu klāsts tika papildināts ar motocikliem un velosipēdu lukturiem, Bosch signāltauri, stikla tīrītājiem un ar akumulatoru darbināmu aizdedzi.

Ar izcilu dizainu, radīta inženiertehniskajā nodaļā, un ārkārtīgi skaļa - Bosch signāltaure (1921. gads)
Ar izcilu dizainu, radīta inženiertehniskajā nodaļā, un ārkārtīgi skaļa - Bosch signāltaure (1921. gads)
Pēc tam, kad Bosch apgaismojuma sistēma bija sekmīgi nostiprinājusies transportlīdzekļu nozarē, uzņēmums pievērsās motocikliem, piemēram, tādiem kā šis 1921. gada "Indian" motocikls.
Pēc tam, kad Bosch apgaismojuma sistēma bija sekmīgi nostiprinājusies transportlīdzekļu nozarē, uzņēmums pievērsās motocikliem, piemēram, tādiem kā šis 1921. gada "Indian" motocikls.
Skaidra redzamība lietū bija svarīgs drošības piesardzības pasākums. Bosch par to parūpējās, 1926. gadā izstrādājot stikla tīrītājus.
Skaidra redzamība lietū bija svarīgs drošības piesardzības pasākums. Bosch par to parūpējās, 1926. gadā izstrādājot stikla tīrītājus.
/

Bosch autoserviss

The Bosch Service lantern became the workshops’ distinctive hallmark.

Klientu standarta apkalpošana visā pasaulē

Neatkarīgu tehniskās apkopes staciju tīkls, kas strādā pēc viena standarta, nebija jauna ideja. Tādi tīkli pastāvēja Amerikas Savienotajās Valstīs jau pirms kara. 1921. gadā Bosch atvēra "Bosch Car Service" garāžas ārpus Vācijas, kas attīstījās tik strauji, ka līdz 1930. gadam tas aptvēra jau 2750 darbnīcas 70 valstīs. Šīs darbnīcas sekmēja Bosch vārda izplatīšanu visā pasaulē.

Foto: Bosch servisa laterna kļuva par darbnīcu izkārtni.

Nepārtrauktas konveijera lentes — konveijera ražošana

Kļuva aizvien skaidrāks, ka konkurenti tuvojas Bosch kvalitātei, turklāt spēj ražot ātrāk un lētāk. Viens no iemesliem bija lentes konveijeri, kurus Bosch arī sāka pakāpeniski ieviest no 1925. gada. Ja kādreiz bija nepieciešamas 50 dienas, lai nokomplektētu magneto aizdedzes sistēmu, tad konveijera lentes ražotne samazināja šo laiku līdz piecām dienām.

Priekšējo lukturu ražošana Bosch pirms lentes konveijeru izmantošanas ražošanā (1925. gads).
Priekšējo lukturu ražošana Bosch pirms lentes konveijeru izmantošanas ražošanā (1925. gads).
Priekšējo lukturu ražošana Bosch pēc pārejas uz lentes konveijeru izmantošanu ražošanā (1925. gads).
Priekšējo lukturu ražošana Bosch pēc pārejas uz lentes konveijeru izmantošanu ražošanā (1925. gads).
/