Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes funkcionalitātes, ērtības un statistikas nolūkos. Šo iestatījumu varat mainīt jebkurā brīdī, noklikšķinot uz "Mainīt iestatījumus". Ja jūs piekrītat šim sīkdatņu lietojumam, lūdzu, noklikšķiniet uz "Jā, es piekrītu".

Uzņēmuma vēsture

Rekonstrukcija, 1946.–1959. gads

10 min. lasāmviela

Otrā pasaules kara beigās Bosch jau otro reizi bija zaudējis savas starptautiskās filiāles. Liela daļa uzņēmuma rūpnīcu bija pārvērstas drupās. Divas turpmākās desmitgades tika veltītas rekonstrukcijai, kā arī jaunu uzņēmējdarbības virzienu apgūšanai.

Zīmējumā attēlots celtnieks, kas strādā pie ēkas.

Ar ķerrām un lāpstām — Bosch rekonstrukcija

Līdz 1945. gadam sabiedroto spēku bumbas bija iznīcinājušas vairāk nekā 50% no Bosch rūpnīcām Vācijā. Kara laikā būdams nozīmīgs militāro transportlīdzekļu piegādātājs, Bosch bija kļuvis par stratēģisku mērķi. Tāpēc tagad bija pienācis laiks, lai uzņēmums attīrītu drupas, izveidotu jaunu ražotni un radītu jaunas darba vietas.

Daži postījumi bija redzami vēl ilgi pēc kara beigām. Stipri bojāts Bosch pirmās rūpnīcas tornis Štutgartē (1945. gads)
Daži postījumi bija redzami vēl ilgi pēc kara beigām. Stipri bojāts Bosch pirmās rūpnīcas tornis Štutgartē (1945. gads)
Vienu gadu pēc kara beigām lielākajā daļā sagrauto rūpnīcu Štutgartē tika uzsākti celtniecības darbi (1946. gads)
Vienu gadu pēc kara beigām lielākajā daļā sagrauto rūpnīcu Štutgartē tika uzsākti celtniecības darbi (1946. gads)
Dzinēja spoļu kvalitātes kontrole rūpnīcā Bambergā (1950. gads). Tradicionālais izstrādājums, ko Bosch pirmo reizi izgatavoja 1902. gadā, bija viens no ekonomiskās izaugsmes faktoriem pēc 1945. gada.
Dzinēja spoļu kvalitātes kontrole rūpnīcā Bambergā (1950. gads). Tradicionālais izstrādājums, ko Bosch pirmo reizi izgatavoja 1902. gadā, bija viens no ekonomiskās izaugsmes faktoriem pēc 1945. gada.
Bosch svinīgi atzīmē miljonā dīzeļdzinēju sūkņa izgatavošanu Feijerrbahas rūpnīcas foajē (1950. gads). Tieši šeit tika uzsākta šā veiksmīgā izstrādājuma ražošana 1927. gadā.
Bosch svinīgi atzīmē miljonā dīzeļdzinēju sūkņa izgatavošanu Feijerrbahas rūpnīcas foajē (1950. gads). Tieši šeit tika uzsākta šā veiksmīgā izstrādājuma ražošana 1927. gadā.

Aizdedzes sveces un katli — izdzīvošana pēckara periodā

Lai varētu atkal pieņemt darbā darbiniekus un maksāt viņiem algas, Bosch rūpnīcas drupās atsāka darbu, ražojot katlus no tērauda ķiverēm, ratiņiem un lietussargiem. Darbinieki varēja vai nu paši izmantot šos izstrādājumus, vai arī apmainīt tos pret citām pirmās nepieciešamības precēm. Kā pirmos sarežģītākus izstrādājumus sāka ražot aizdedzes sveces - sabiedroto militārajiem transportlīdzekļiem.

Gaismas indikatori, kuru ražošana tika uzsākta 1949. gadā, bija pilnīgs jaunums. Ar tiem aizstāja automašīnu virziena rādītājus, kurus Bosch bija sācis ražot 1927. gadā. (1950. gads)
Gaismas indikatori, kuru ražošana tika uzsākta 1949. gadā, bija pilnīgs jaunums. Ar tiem aizstāja automašīnu virziena rādītājus, kurus Bosch bija sācis ražot 1927. gadā. (1950. gads)
Pēc kara beigām Bosch pievērsās savām agrākajām stiprām pusēm - pētniecībai un attīstību, kā arī šo izstrādājumu jauninājumiem. Bosch pētnieki 1948. gadā sāka izstrādāt elektronu mikroskopu, lai veiktu materiālu pētījumus. (1950. gads)
Pēc kara beigām Bosch pievērsās savām agrākajām stiprām pusēm - pētniecībai un attīstību, kā arī šo izstrādājumu jauninājumiem. Bosch pētnieki 1948. gadā sāka izstrādāt elektronu mikroskopu, lai veiktu materiālu pētījumus. (1950. gads)
Kvalitāte vienmēr ir bijusi nozīmīgs kritērijs uzņēmumam Bosch. Tāpēc pārbaudes izlases veidā bija obligāta prasība, piemēram, signāltaures ražošanā. (1950. gads)
Kvalitāte vienmēr ir bijusi nozīmīgs kritērijs uzņēmumam Bosch. Tāpēc pārbaudes izlases veidā bija obligāta prasība, piemēram, signāltaures ražošanā. (1950. gads)

Roberta Boša testamenta izpildītājs un valdes priekšsēdētājs

Roberts Bošs mira 1942. gadā. Pēc 1945. gada viņa īpašumu pārvaldnieki pārveidoja sabiedrību saskaņā ar viņa vēlmēm un testamentu. Mērķis bija gūt peļņu, kā arī novirzīt daļu no peļņas labdarībai. Hanss Valcs vadīja uzņēmumu kā tā dibinātāja pēctecis līdz 1963. gadam.

Savā testamentā, ko viņš rakstīja četrus gadus pirms savas nāves 1942. gadā, Roberts Bošs aicināja sekmēt "spēcīgu" uzņēmuma turpmāko attīstību. Viņš nenoteica konkrētu kursu, taču norādīja galvenos aspektus, lai palīdzētu attēlā redzamajiem testamenta izpildītājiem vadīt uzņēmumu. (1954. gads)
Savā testamentā, ko viņš rakstīja četrus gadus pirms savas nāves 1942. gadā, Roberts Bošs aicināja sekmēt "spēcīgu" uzņēmuma turpmāko attīstību. Viņš nenoteica konkrētu kursu, taču norādīja galvenos aspektus, lai palīdzētu attēlā redzamajiem testamenta izpildītājiem vadīt uzņēmumu. (1954. gads)
Hanss Valcs stājās uzņēmuma vadītāja amatā kā Roberta Boša pēctecis (1953. gads).
Hanss Valcs stājās uzņēmuma vadītāja amatā kā Roberta Boša pēctecis (1953. gads).

Pretmonopola process - bailes zaudēt visu

Nacionālsociālistu centieni tikt pie varas visā pasaulē bija iespējami tikai ar ekonomiski ietekmīgu uzņēmumu palīdzību. Tieši tādēļ sabiedrotie mēģināja iznīcināt lielas Vācijas korporācijas, tostarp Bosch. Taču uzņēmums bija attīstījies organiski, un tas nozīmēja, ka dažas tā daļas nebija dzīvotspējīgas. Galu galā Bosch palika praktiski neskarts, lai gan tam nācās atklāt savus patentus visiem konkurentiem.

1950. gadā Bosch pievērsās autosacīkstēm, lai palīdzētu rekonstruēt savu uzņēmējdarbību, šim nolūkam izmantojot 1937. gadā izveidoto "sacīkšu dienestu", kas veica apkopes darbus un nomainīja rezerves daļas. Bosch tehnoloģijas sekmīga izmantošana visgrūtākajos apstākļos bija laba reklāma tās drošumam un izturībai.
1950. gadā Bosch pievērsās autosacīkstēm, lai palīdzētu rekonstruēt savu uzņēmējdarbību, šim nolūkam izmantojot 1937. gadā izveidoto "sacīkšu dienestu", kas veica apkopes darbus un nomainīja rezerves daļas. Bosch tehnoloģijas sekmīga izmantošana visgrūtākajos apstākļos bija laba reklāma tās drošumam un izturībai.
Bosch galvenā mītne (Breitscheidstrasse, Štutgarte) tika izgaismota katru vakaru (1951. gads). Tieši šeit Bosch vadītāji un sabiedroto pārstāvji cīnījās par uzņēmuma nākotni pretmonopola procesos.
Bosch galvenā mītne (Breitscheidstrasse, Štutgarte) tika izgaismota katru vakaru (1951. gads). Tieši šeit Bosch vadītāji un sabiedroto pārstāvji cīnījās par uzņēmuma nākotni pretmonopola procesos.
Stilizēts zemeslodes zīmējums ar slavenāko pasaules galvaspilsētu pieminekļiem.

"Izgatavots visā pasaulē" - jaunas iespējas ienākšanai starptautiskajā tirgū

Pirms Hitlers sagrāba varu, vairāk nekā 50 procenti no Bosch pārdošanas ieņēmumiem tika gūti starptautiskajos tirgos. Savukārt pēc 1945. gada šie rādītāji samazinājās gandrīz līdz nullei, un uzņēmuma starptautiskie aktīvi tika atsavināti. Pateicoties labām attiecībām ar ilggadējiem partneriem un ņemot vērā strauji augošo tirgu tādās valstīs kā Brazīlija un Indija, pakāpeniski tika izveidots pasaules mēroga tīkls. Jebkurā gadījumā līdz pat 1960. gadam Bosch starptautiskās tirdzniecības rādītāji atkal pārsniedza 20 procentus.

Piecdesmitajos gados ražošana joprojām notika galvenokārt Vācijā. Bija nepieciešama sarežģīta transporta loģistika, lai eksportētu izstrādājumus visā pasaulē. Šis lentas konveijers preces iepakošanai tajā laikā bija moderna tehnoloģija. (1951. gads)
Piecdesmitajos gados ražošana joprojām notika galvenokārt Vācijā. Bija nepieciešama sarežģīta transporta loģistika, lai eksportētu izstrādājumus visā pasaulē. Šis lentas konveijers preces iepakošanai tajā laikā bija moderna tehnoloģija. (1951. gads)
Piecdesmitajos gados Bosch sāka ierīkot ražotnes visā pasaulē. Bosch ražotne Kleitonā, netālu no Melburnas, piegādāja Austrālijas automobiļu rūpniecībai elektrotehniku, piemēram, aizdedzes sistēmas, vējstikla tīrītāju sistēmas, signāltaures, ģeneratorus, starterus un apgaismojuma sistēmas. (1960. gads)
Piecdesmitajos gados Bosch sāka ierīkot ražotnes visā pasaulē. Bosch ražotne Kleitonā, netālu no Melburnas, piegādāja Austrālijas automobiļu rūpniecībai elektrotehniku, piemēram, aizdedzes sistēmas, vējstikla tīrītāju sistēmas, signāltaures, ģeneratorus, starterus un apgaismojuma sistēmas. (1960. gads)
Štutgartes autoparka pagalmā esošais Bosch pētniecības transportlīdzeklis ir aprīkots ar neskaitāmiem dažādiem lukturiem un signāltaurēm, kas tiek izmantotas visā pasaulē. Tas bija paredzēts testa braucienu veikšanai ceļu satiksmē. (1954. gads)
Štutgartes autoparka pagalmā esošais Bosch pētniecības transportlīdzeklis ir aprīkots ar neskaitāmiem dažādiem lukturiem un signāltaurēm, kas tiek izmantotas visā pasaulē. Tas bija paredzēts testa braucienu veikšanai ceļu satiksmē. (1954. gads)

Elegantais perfekcionisms — patērētāju tehnoloģija

Piecdesmito gadu sākumā, kad grūtie laiki jau bija pagājuši, Bosch piedāvāja tirgū izstrādājumus, kas atspoguļoja Vācijas un Eiropas ekonomisko brīnumu un apmierināja patērētāju prasības. Piemēram, tās bija virtuves ierīces un elektriskie urbji mājas darbnīcām. Pamatizstrādājumi, piemēram, automobiļu radio, tika pārdotas miljoniem.

Viens no piecdesmitajos gados ražotajiem izstrādājumiem bija veļas mazgājamās mašīnas - tādas kāšī mašīna, kas attēlota uz 1958. gada reklāmas brošūras vāka.
Viens no piecdesmitajos gados ražotajiem izstrādājumiem bija veļas mazgājamās mašīnas - tādas kāšī mašīna, kas attēlota uz 1958. gada reklāmas brošūras vāka.
Bosch pirmais ledusskapis nonāca tirgū jau 1933. gadā, taču plašam iedzīvotāju slānim tie kļuva pieejami tikai pēc kara, kad tika uzsākta masu ražošana, kas ļāva samazināt ar patērēto darba laiku saistītās izmaksas. (1958. gads)
Bosch pirmais ledusskapis nonāca tirgū jau 1933. gadā, taču plašam iedzīvotāju slānim tie kļuva pieejami tikai pēc kara, kad tika uzsākta masu ražošana, kas ļāva samazināt ar patērēto darba laiku saistītās izmaksas. (1958. gads)

Bosch virtuves iekārtas

Pārdošanas scenārijs virtuves kombainam Štutgartes tirdzniecības vietā (1962. gads)

"Jauna ēra" virtuvēs

Laikā, kad tirgū tika laists Bosch virtuves kombains, tam bija divi apzīmējumi. Šā modeļa apzīmējums bija "Neuzeit" (tulkojumā no vācu val. "jaunie laiki"), un reklāmā to dēvēja par "lauku sievietes palīgu". Pilsētas vidē dzīvojošiem klientiem tika apsolīts jauns, moderns mājsaimniecības tehnoloģiju laikmets, kas vienkāršotu mājas darbus.

Lauku apvidu mājsaimniecības interesēja, cik lielā mērā šī mašīna vienkāršotu liela pārtikas produktu daudzuma apstrādāšanu. Viens no iemesliem bija lielais skaits mājsaimniecību, kurās bija daudz bērnu, pārsvars, cits iemesls bija nepieciešamība ātri apstrādāt augļu un dārzeņu ražu, lai saglabātu to vēlākai izmantošanai, piemēram, sasaldējot porcijas vai pagatavojot ievārījumus un konservējot.

“Neuzeit” bija daudzfunkcionāla ierīce, kas varēja sagriezt produktus, samīcīt mīklu, rīvēt produktus, spiest sulu un pat mizot kartupeļus.

Foto: Pārdošanas scenārijs virtuves kombainam Štutgartes tirdzniecības vietā (1962. gads)

Veco favorītu atjaunošana - automobiļu degvielas iesmidzināšana

Daudzos Bosch izstrādājumos izmantotajai tehnoloģijai vēl joprojām bija pirmskara laikmeta izcelsme. Tomēr bija nepieciešami jauninājumi, lai tā kļūtu un paliktu konkurētspējīga. Benzīna iesmidzināšanas sistēma, ko Bosch izstrādāja izmantošanai gaisa kuģu dzinējos, piecdesmito gadu sākumā parādījās kā inovācija automašīnās, taču pagāja desmitgades, līdz tā kļuva par standartu.

Gutbrod Superior bija pirmais vieglais automobilis, kas bija aprīkots ar Bosch degvielas iesmidzināšanas sistēmu. Tas samazināja patēriņu par 20 procentiem salīdzinājumā ar karburatoriem un uzlaboja veiktspēju. (1952. gads)
Gutbrod Superior bija pirmais vieglais automobilis, kas bija aprīkots ar Bosch degvielas iesmidzināšanas sistēmu. Tas samazināja patēriņu par 20 procentiem salīdzinājumā ar karburatoriem un uzlaboja veiktspēju. (1952. gads)

Bosch Combi

“Bosch Combi” mājsaimniecībām — ar tā praktisko pārnēsājamo somu (1952. gads)

Mājas elektroinstruments

Hobija "izdari pats" strauji augošā popularitāte kļuva Bosch par ienesīgu nodarbošanos. 1952. gadā ražoto Bosch Combi elektroinstrumentu varēja izmantot daudzos dažādos veidos atkarībā noizvēlētā papildu piederuma - kā urbis, skrūvgriezis, slīpmašīna vai pat dzīvžogu griezējs. Šis piedāvājums radīja pilnīgi jaunu uzņēmējdarbības segmentu Eiropā, kura pircēji galvenokārt bija vīrieši - viņi izgatavoja lietas paši savām rokām, lielākoties mājaspagrabstāvā vai garāžā.

Komplekts ar standarta piederumiem tika pārdots koferī vai koka kastē, ko varēja piestiprināt pie sienas. Tādējādi Bosch izstrādāja otru pamatlīniju ar elektroinstrumentiem, lai papildinātu savu profesionālo elektroinstrumentu klāstu, kas paredzēts izmantošanai būvlaukumos, piemēram, perforatori.

Foto: “Bosch Combi” mājsaimniecībām — ar tā praktisko pārnēsājamo koferi (1952. gads)

Elektronika - perspektīvs uzņēmējdarbības virziens

Bosch sāka izstrādāt elektroniskos komponentus piecdesmito gadu vidū. Pirmais elektriskais komponents bija varaktora diodes, ko Bosch sāka ražot 1958. gadā. Pēc tam sekoja tranzistori un sākot no 1970. gada - integrālās shēmas. Kritiķi to vērtēja skeptiski, taču atbalstītāji ar entuziasmu ķērās klāt pie to izstrādes, tāds bija elektronikas jomas sākums, kas tagad veido Bosch uzņēmējdarbības pamatu.

Būdams zirņa lielumā, tas ir gandrīz nemanāms ģeneratora regulatora fotoattēlā. Pēc tam, kad 1958. gadā tika uzsākta tā sērijveida ražošana, šis inovatīvais pusvadītāju komponents uzlaboja akumulatora uzlādi ar ģeneratoru, jo īpaši tukšgaitas režīmā satiksmes sastrēguma apstākļos.
Būdams zirņa lielumā, tas ir gandrīz nemanāms ģeneratora regulatora fotoattēlā. Pēc tam, kad 1958. gadā tika uzsākta tā sērijveida ražošana, šis inovatīvais pusvadītāju komponents uzlaboja akumulatora uzlādi ar ģeneratoru, jo īpaši tukšgaitas režīmā satiksmes sastrēguma apstākļos.
Bosch agrīno elektronisko komponentu ražošanā sākotnēji izmantoja germānija, bet vēlāk silīcija kristālus. Šajā attēlā redzams ražošanas process, izmantojot germānija kristālu. (1961. gads)
Bosch agrīno elektronisko komponentu ražošanā sākotnēji izmantoja germānija, bet vēlāk silīcija kristālus. Šajā attēlā redzams ražošanas process, izmantojot germānija kristālu. (1961. gads)