Pāriet uz galveno saturu
Bosch Latvijā
Korporatīvā vēsture

Uzņēmējdarbības attīstība laikā no 1960. –1989. gadam

Jaunais Bosch galvenais birojs, kas atrodas Schillerhöhe, netālu no Štutgartes, ir nomainījis vecās telpas pilsētas centrā, kas bija kļuvušas par mazu.

Pagājušā gadsimta sešdesmito līdz astoņdsmito gadu laikā Bosch notika nozīmīgi pārveidošanās procesi, kā rezultātā Bosch kļuva par plaša spektra uzņēmējdarbības kocernu ar pašpārvaldes vienībām, par globālu uzņēmumu un automobiļu elektronikas tirgus līderi.

Stillizēts zīmējums, kurā attēlota dažādu darbības sfēru attīstība.

Jauna struktūra — darbības sfēru veidošanās

Laikā no 1950. līdz 1960. gadam Bosch darbinieku skaits pieauga no 15 000 līdz 70 000. Centralizētā struktūra, kas bija piemērota vidēja lieluma uzņēmumam, vairs nebija pietiekama, un tādēļ pagājušā gadsimta sešdesmitajos uzņēmējdarbības jomas, sākot ar elektroinstrumentu ražošanas nodaļu, pakāpeniski kļuva aizvien neatkarīgākas. Šajā ekonomiskā uzplaukuma un pilnīgas nodarbinātības laikā Bosch iegādājās aktīvus arī citās nozarēs, un tūkstošiem darbinieku tika pārkvalificēti automobiļu elektronikas ražošanai.

Perforatoru montēšana smagiem būvdarbiem notiek Bosch rūpnīcā Leinfeldenē. (1956. gads)
Perforatoru montēšana smagiem būvdarbiem notiek Bosch rūpnīcā Leinfeldenē. (1956. gads)
Attēls šīs brošūras titullapā liecina par to, ka veļas mazgāšana tolaik joprojām tika uzskatīta par sieviešu darbu un bērni drīkstēja skatīties. (1963. gads)
Attēls šīs brošūras titullapā liecina par to, ka veļas mazgāšana tolaik joprojām tika uzskatīta par sieviešu darbu un bērni drīkstēja skatīties. (1963. gads)
/

No hidraulikas līdz iepakojumam

Neraugoties uz automobiļu rūpniecības straujo attīstību uzņēmumam Bosch tolaik tik nozīmīgajā Rietumeiropas tirgū, joprojām būtiska nozīme bija arī dažādošanas sekmēšanai citās nozarēs. After moving into mobile hydraulics, medical electronics, and radio technology during the 1950s, Bosch bought into a packaging machinery company in 1963 and expanded its activities with further acquisitions to form the Packaging Technology division.

Meitas uzņēmums Höfliger & Karg, kas ietilpst Iepakošanas tehnoloģiju nodaļā, izstrādāja šo mašīnu, kas spēja ražot 1400 kafijas krējuma vienas porcijas iepakojumu minūtē. (1982. gads)
Meitas uzņēmums Höfliger & Karg, kas ietilpst Iepakošanas tehnoloģiju nodaļā, izstrādāja šo mašīnu, kas spēja ražot 1400 kafijas krējuma vienas porcijas iepakojumu minūtē. (1982. gads)
Automobiļu ģeneratoru ražošana Reitlingenas rūpnīcā. (1964. gads) Reitlingā atradās uzņēmums Emil Gminder AG, ko 1964. gadā pārņēma tekstilizstrādājumu ražotājs Bosch.
Automobiļu ģeneratoru ražošana Reitlingenas rūpnīcā. (1964. gads) Reitlingā atradās uzņēmums Emil Gminder AG, ko 1964. gadā pārņēma tekstilizstrādājumu ražotājs Bosch.
Aizdedzes spoles rašošana Bleihahā (1964. gads). Pēc reģiona tekstilrūpniecības sabrukuma Bosch piedāvāja bijušajam darbaspēkam jaunas karjeras iespējas.
Aizdedzes spoles rašošana Bleihahā (1964. gads). Pēc reģiona tekstilrūpniecības sabrukuma Bosch piedāvāja bijušajam darbaspēkam jaunas karjeras iespējas.
/

Dibinātāj mantojums — fonds Robert Bosch Stiftung

Bosch ģimenes māja kalna galā Štutgartes austrumu daļā tagad ir Robert Bosch Stiftung galvenā mītne, kas tika dibināta 1964. gadā.
Bosch ģimenes māja kalna galā Štutgartes austrumu daļā tagad ir Robert Bosch Stiftung galvenā mītne, kas tika dibināta 1964. gadā.
Jaunais Bosch galvenais birojs, kas atrodas Schillerhöhe, netālu no Štutgartes, 1970. gadā nomainīja vecās telpas pilsētas centrā, kas bija kļuvušas par mazu.
Jaunais Bosch galvenais birojs, kas atrodas Schillerhöhe, netālu no Štutgartes, 1970. gadā nomainīja vecās telpas pilsētas centrā, kas bija kļuvušas par mazu.
/
Zīmējums ar molekulu struktūru, kas simbolizē Bosch pētniecību un attīstību.

Pētniecība, attīstība un iegāde — inovāciju spēks

Bosh apvienoja savus pētniecības un attīstības resursus jaunā pētniecības centrā 1968. gadā. Šie apvienotie centieni bija nepieciešami, lai attīstītu idejas, kuras Bosch vēlāk pārveidoja par novatoriskiem izstrādājumiem, tādējādi nodrošinot konkurētspējīgas priekšrocības. Pagājušā gadsimta sešdesmito gadu vidū uzņēmuma pētniecības institūtisāka koncentrēties arī uz īpašiem projektiem, piemēram, integrālajām shēmām.

Testēšanas komponenti aukstā kamerā ir daļa no pētījumiem un izstrādes, lai nodrošinātu, ka Bosch tehnoloģiju izturību pat visbargākajos ziemas asptākļos. (1959. gads)
Testēšanas komponenti aukstā kamerā ir daļa no pētījumiem un izstrādes, lai nodrošinātu, ka Bosch tehnoloģiju izturību pat visbargākajos ziemas asptākļos. (1959. gads)
Pagājušā gadsimta sešdesmito gadu vidū pusvadītāju elementi, piemēram, šis elektroniskās vadības bloks, no Bosch nišas izstrādājuma kļuva par visvairāk pārdoto izstrādājumu ar miljonos mērāmu peļņu. (ap 1965. gadu)
Pagājušā gadsimta sešdesmito gadu vidū pusvadītāju elementi, piemēram, šis elektroniskās vadības bloks, no Bosch nišas izstrādājuma kļuva par visvairāk pārdoto izstrādājumu ar miljonos mērāmu peļņu. (ap 1965. gadu)
Elektrisko transportlīdzekļu energoelektronikas pārbaude (1967. gads). Tajā laikā elektriski darbināmu automobiļu elektronika vēl aizņēma lielu daļu no bagāžas nodalījuma.
Elektrisko transportlīdzekļu energoelektronikas pārbaude (1967. gads). Tajā laikā elektriski darbināmu automobiļu elektronika vēl aizņēma lielu daļu no bagāžas nodalījuma.
Bosch IBM 370/model 15 sistēmas bloks Švīberdingenā bija aprīkots ar 100 kilobaitu uzglabāšanas jaudu un ūdens dzesēšanas sistēmu, kurā tika izmantoti 150 litri dzesētājvielas. (1970. gads)
Bosch IBM 370/model 15 sistēmas bloks Švīberdingenā bija aprīkots ar 100 kilobaitu uzglabāšanas jaudu un ūdens dzesēšanas sistēmu, kurā tika izmantoti 150 litri dzesētājvielas. (1970. gads)
/

Jetronic

Jetronic elektroniskās vadības bloks, kas paredzēts benzīna iesmidzināšanai, elektronikas laboratorijā Švīberdingenas tehniskajā centrā pie Štutgartes (1970. gads)

Elektronikas ienākšana tirgū

1959. gadā Bosch sāka izstrādāt elektroniski vadāmu benzīna iesmidzināšanas sistēmu. Jetronic sistēma, kas nonāca tirgū 1967. gadā, kļuva par pasaulē pirmo elektronisko benzīna iesmidzināšanas sistēmu ar mainīgu spiedienu. Tā pirmo reizi tika izmantota Volkswagen 1600 LE un TLE ASV modeļu versijās. Pateicoties Jetronic, VW 1600 spēja izpildīt salīdzinoši stingrās vides ekoloģijas prasības, kas tika ieviestas ASV. Kalifornijas štats.

Foto: Jetronic elektroniskās vadības bloks, kas paredzēts benzīna iesmidzināšanai, elektronikas laboratorijā Švīberdingenas tehniskajā centrā pie Štutgartes (1970. gads)

Pusvadītāji un datorizēta automašīna — Bosch elektronika

Pētnieku un vadītāju apņemšanās padarīt elektroniku par galveno uzņēmuma izstrādājumu segmentu, sāka atmaksāties jau kopš pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados, un šis sākotnēji nezināmais lauks līdz pat šai dienai nodrošina panākumus visam uzņēmumam. Viens no galvenajiem piemēriem ir ABS bremžu pretbloķēšanas sistēma, kas nonāca tirgū 1978. gadā, un ko Bosch, pateicoties savām zināšanām digitālās elektronikas jomā, pārvērta par tehnisko standartu automobiļu rūpniecībā.

Bosch ABS inženiertehniskā komanda veica pretbloķēšanas sistēmas potenciāla pārbaudi aizsalušā ezerā Zviedrijas ziemeļu daļā (1975. gads).
Bosch ABS inženiertehniskā komanda veica pretbloķēšanas sistēmas potenciāla pārbaudi aizsalušā ezerā Zviedrijas ziemeļu daļā (1975. gads).
Sadegšanas kameras šķērsgriezums benzīna motorā ar Motronic elektronisko dzinēja vadību. Jaunā sistēma apvieno elektronisko aizdedzi ar injekciju, tādējādi ļaujot optimizēt motora darbību.
Sadegšanas kameras šķērsgriezums benzīna motorā ar Motronic elektronisko dzinēja vadību. Jaunā sistēma apvieno elektronisko aizdedzi ar injekciju, tādējādi ļaujot optimizēt motora darbību.
/

Globāla domāšana — jauns sākums ASV un Āzijā

Amerikas Savienotajās Valstīs, pasaulē lielākajā ekonomikā, Bosch varēja pilnībā atjaunot tiesības izmantot savu zīmolu tikai 1983. gadā. Tas ļāva uzņēmumam panākumiem atgūt savus iepriekšējos tirdzniecības panākumus. Āzijā Bosch savu klātbūtni nostiprināja īpašā veidā. Uzņēmumam bija ekonomiski izdevīgāk ražot augstas kvalitātes preces, piemēram, fotografēšanas un video tehnoloģijas, tādās valstīs kā Malaizija. Bosch izveidoja arī kopuzņēmumus galvenajos tirgos, piemēram, Japānā. 1973. gadā Bosch sāka ražot elektronisko benzīna iesmidzināšanas sistēmu un 1984. gadā - ABS bremžu pretbloķēšanas sistēmu.

Darbinieku instruēšana Bosch ražotnē Nasikā, Indijā (1973. gads). Bosch ražo dīzeļdegvielas iesmidzināšanas tehnoloģijas kopš pagājušā gadsimta septiņdesmito gadu sākuma.
Darbinieku instruēšana Bosch ražotnē Nasikā, Indijā (1973. gads). Bosch ražo dīzeļdegvielas iesmidzināšanas tehnoloģijas kopš pagājušā gadsimta septiņdesmito gadu sākuma.

Lambda sensors

Lambda sensora prototipu funkcionālā testēšana Švīberdingenes tehniskajā centrā (1975. gads)

Sensitīvās zondes

1969. gadā Bosch speciālisti sāka izstrādāt sensoru skābekļa satura mērīšanai izplūdes gāzēs, kas tika atzīts desmit gadu laikā, pārvarot visas aprobācijas perioda grūtības. Mūsdienās videi nekaitīgi iekšdedzes dzinēji vairs nav iedomājami bez lambda sensora, kura ražošana tika uzsākta 1976. gadā. Šis Bosch jauninājums pavēra ceļu izplūdes gāzu pārstrādes tehnoloģijām ar trīsceļu katalītiskajiem pārveidotājiem. Lambda sensors mēra skābekļa saturu izplūdes gāzē pirms katalītiskā neitralizatora. Šī vērtība, kas pastāvīgi svārstās atbilstoši braukšanas situācijai, tiek izmantota elektroniskā iesmidzināšanas sistēmas kontrolē, lai pielāgotu benzīna un gaisa maisījuma sastāvu. Sistēmas precizitāte nodrošina maksimālu degšanas efektivitāti, kas ļauj katalītiskajam neitralizatoram optimāli notīrīt izplūdes gāzes. Tādējādi iespējams samazināt kaitīgās emisijas līdz pat 90% apmērā.

Foto: lambda sensora prototipu funkcionālā testēšana Švīberdingenes tehniskajā centrā (1975. gads)

Telesakari — jauns darbības virziens

Astoņdesmito gadu sākumā Bosch ienāca telesakaru tirgū un sāka izstrādāt tehnoloģijas kosmosa satelītiem un mobilajiem tālruņiem, kā arī īstenot publisko un privāto telesakaru tīklu izveidi. Pēc divām veiksmīgām desmitgadēm šajā nozarē, gūstot līdz pat 25% no uzņēmuma pārdošanas apjoma, nozares nelabvēlīga attīstības rezultātā Bosch izstājās no vairākiem segmentiem. Drošības sistēmu nodaļa turpināja darbību un ar panākumiem darbojas līdz pat šai dienai.

Bosch OF4 automašīnas telefons (1983. gads). Kopš 1954. gada Bosch vadīja radiotehnoloģiju nodaļu, kas izstrādāja pirmos automašīnu telefonus. Astoņdesmitajos gados to vērtība līdzinājās nelielax automašīnas vērtībai.
Bosch OF4 automašīnas telefons (1983. gads). Kopš 1954. gada Bosch vadīja radiotehnoloģiju nodaļu, kas izstrādāja pirmos automašīnu telefonus. Astoņdesmitajos gados to vērtība līdzinājās nelielax automašīnas vērtībai.
Bosch Telecom avārijas izsaukumu centrāle (1991. gads). Iegādājoties Telenorma AG un ANT GmbH, Bosch astoņdesmitajos gados kļuva par vienu no vadošajiem telesakaru pakalpojumu piegādātājiem.
Bosch Telecom avārijas izsaukumu centrāle (1991. gads). Iegādājoties Telenorma AG un ANT GmbH, Bosch astoņdesmitajos gados kļuva par vienu no vadošajiem telesakaru pakalpojumu piegādātājiem.
/